Ekonomia społeczna
Ekonomia społeczna, nazywana również przedsiębiorczością społeczną lub gospodarką społeczną jest w gruncie rzeczy działalnością na gruncie której następuje powiązanie cech ekonomicznych i społecznych. Jej podstawę stanowią przedsiębiorstwa społeczne, wyróżniające się szczególnymi cechami i kryteriami. Zgodnie z definicją stworzoną przez pracowników sieci badawczej European Research Network, przedsiębiorstwo to takie, w których cele społeczne przeważają, a osiągane zyski nie są przetwarzane tylko dla wzbogacenia właścicieli lub zwiększenia zysku, lecz inwestuje się je przede wszystkim na rzecz wspólnoty lub samych celów społecznych. Przedsiębiorstwa o charakterze społecznym nie są jednorodne, funkcje, jakie mogą pełnić są bardzo zróżnicowane. Działają one na rzecz ewolucji i poprawy funkcjonowania w określonym zakresie społeczeństw lokalnych, wpływając na poczucie odpowiedzialności i więzi z lokalnym obszarem. Często w swojej działalności przedsiębiorstwa wywołują zaangażowania samych społeczności lokalnych, dzięki czemu zbiorowe zaangażowanie przekłada się na lepszą skuteczność celowego działania. Od niedawna funkcjonowanie takich przedsiębiorstw stanowi alternatywę wobec tradycyjnych form zatrudnienia.